איך לשמר זוגיות טובה לאורך שנים?

מה צריך לעשות כדי לשמר את הזוגיות?

כל בעל-רכב מבין שעל מנת לשמר את האיכות של רכבו, חשוב מאוד שהוא יקפיד על תחזוקה שוטפת ויתקן בזמן את מה שדרוש. לא פחות מכך, גם הזוגיות שלנו דורשת תחזוקה שוטפת ועקבית.

לכן, התשובה לשאלה איך לשמר זוגיות טובה לאורך שנים, נראית לכאורה פשוטה – חשוב מאוד שיהיה לכם זמן זוגי קבוע, שבו אתם עוסקים בתחזוקת הקשר.

הזמן הזה יהיה מיועד לשיחות על מה שעובד בקשר, וגם על קונפליקטים. זה אמנם מוזר קצת ליזום זמן לדבר על קונפליקטים, דווקא כשאין מריבה, אבל אם תחשבו על כך, הדרך היחידה לפתור קונפליקט, היא דווקא כאשר שניכם רגועים ובאים בגישה של פתרון בעיות.

אבל לא מספיק רק לקבוע זמן ולעמוד בכך. כדי שהזמן הזה יהיה יעיל ואיכותי, חשוב להקפיד על מספר כללים. אל תוותרו על הכללים האלה, משום שלא פשוט להקפיד בקביעות על הזמן המשותף, וחבל שתשקיעו כל-כך בלי להפיק את התועלת. 

המקום והזמן המתאימים לפגישת שימור הזוגיות

כדי שהפגישה תצליח ותתקיים באופן עקבי, חשוב מאוד לקבוע אותה בזמן שמתאים לשניכם. זו הדרך היחידה לשמר לאורך זמן את הפגישות. מניסיוני, אם תקבעו את הזמן המשותף באופן שאינו נוח למישהו מכם, הפגישה תתבטל שוב ושוב ובסופו של דבר לא תתקיים. אופציה גרועה יותר היא שאכן הפגישה תתקיים אבל לא יהיה פנאי רגשי מתאים עבורה.

לכן אני מציע שתסרקו ביחד את הלו”ז שלכם בשבוע רגיל. נסו למצוא זמן שבו אתם בדרך כלל בבית, ללא הפרעות מיוחדות. בדרך-כלל זה אחרי שהקטנים כבר ישנים, וגם הדברים שאתם יודעים שכל עוד לא עשיתם אותם לא תהיה מרוכזים, כבר עשויים.

לאחר מכן, נסו לאתר את המקום המתאים לפגישה כזו. חשוב שזה יהיה מקום שקט, שבו אתם לא חוששים שישמעו אתכם ולכן אתם יכולים לדבר בחופשיות. יש כאלה שיעדיפו להם לדבר תוך כדי הליכה משותפת, שמועילה גם לספורט וגם לריכוז בשיחה. אחרים יעדיפו דווקא חדר סגור, עם כוס קפה ועוגה. הכל בסדר, כל עוד זה מתאים לשניכם, ומאפשר לכם פניות מקסימלית רגשית ומעשית. 

איך לגרום לשיחה להצליח?

על מנת השיחה תצליח חשוב להקפיד על הכללים הבאים:

פתיחה חיובית – לפני שאתם עוברים לדבר על הקונפליקטים, חשוב לדבר גם על מה שכן עובד בקשר, ומה הערכתם אחד בשניה בשבוע שחלף. פתיחה חיובית משפיעה על כל המשך השיחה, משום שבכך אתם משדרים אחד לשניה שאתם באים ברוח טובה, וגם כשתדברו בהמשך השיחה על קונפליקטים, זה ייעשה בגישה של פתרון בעיות.

הימנעות מהאשמות וביקורת – למרות שאתם מדברים על נושא קונפליקטואלי, ודווקא בגלל זה, חשוב מאוד שלא לומר את הדברים כביקורת, אלא לדבר כל אחד על הצרכים שלו ומה שחשוב לו בתוך הקשר. 

הקשבה – לפני שפונים לפתרון הדברים, חשוב קודם לוודא שהבנתם היטב זה את זו. כל אחד יחזור על מה שהבין מהשני, ובמידת הצורך, תקנו את הדברים, על מנת שכל אחד ירגיש שהשני הקשיב לו באמת.

סיכום ההסכמות – כאשר מקשיבים זה לזו באמת, מגלים הרבה פעמים שגם בנושאים שנמצאים בקונפליקט, יש הרבה חלקים שיש בהם הסכמה. לדוגמה: אלון רוצה להרחיב את המשרה שלו בעבודה ומירב מתנגדת לכך מחשש שהוא ייעדר מהבית עוד יותר. אמנם הם חלוקים בדעותיהם. אבל, ייתכן מאוד שיש חלקים שהם מסכימים עליהם. אלון מבין את הצורך להיות בבית, וגם הוא מיצר על הצורך להיעדר. מירב מבינה את הצורך בהגדלת הפרנסה, וגם את הצורך של אלון להתפתח מקצועית. כשפותחים במה שמסכימים, אזור הקונפליקט מצטמצם ומגיעים לפתרון שלו בגישה חיובית יותר.

הצעת פתרון משותף – כשמבינים היטב זה את זו, ובאים בגישה חיובית, אפשר לחשוב על פתרונות שייתנו מענה למקסימום הצרכים של שני בני-הזוג. כל אחד שיציע פתרון, יצטרך לקחת בחשבון גם את הצורך של השני, ולהראות איך הפתרון שלו נותן מענה גם לצורך הזה. לדוגמה: מירב יכולה להציע שאלון ירחיב את המשרה שלו, אבל ידאג שיהיה לו יומיים בשבוע שבהם הוא מגיע מוקדם ופנוי למשפחה. במידה ואלון לא יוכל לעשות זאת, בשל תנאי העבודה, הוא יכול להציע פתרון אחר, ובלבד שיהיה בו מענה גם לצורך של מירב. 

באופן הזה, ניתן להגיע לפתרון של מרבית הבעיות, באופן שאף אחד לא ייצא עם תחושה שצרכיו לא באו לידי ביטוי. במעט שבו יש הכרח להחליט באופן שרק אחד יקבל את צרכיו, תידרש פשרה, באופן שלעתים אלון יבוא לקראת מירב ולעתים הפוך.

חשוב להעיר שלכל זוג ישנן בעיות שלא ניתנות לפתרון. לדוגמה: הבדלי אופי משמעותיים. אחד הדברים שמאפיינים זוגיות בוגרת, הוא שביחד עם הדרכים היעילות לפתרון קונפליקטים, בני-הזוג מפתחים גם יכולת לקבל את הבעיות שאינן ניתנות לפתרון. 

ובכל זאת, הקפדה קבועה ועקבית על שיחה ברוח זו, תוביל לפתרון מרבית הקונפליקטים בין בני-הזוג, תמנע הצטברות משקעים, ותאפשר לקשר הזוגי לשגשג לאורך כל-החיים. 

הקורסים שלנו

הפרטים התקבלו בהצלחה!
ניצור איתך קשר בהקדם

× ווטסאפ
דילוג לתוכן