הדרכת הורים או טיפול רגשי לילד – מה עדיף

הדרכת הורים או טיפול רגשי?הדרכת הורים

כאשר אחד הילדים שלכם מגלה סימני מצוקה כלשהם, בין אם זה בא לידי ביטוי על ידי בעיות התנהגות, מצב רוח לא טוב, או חרדות, עולה השאלה כיצד עדיף לטפל בבעיה – האם לקחת אותו לטיפול רגשי (פסיכולוג או מטפל רגשי אחר), או לפנות דווקא להדרכת הורים, כדי ללמוד כיצד לסייע לילד בכוחות עצמכם.

כשלעצמי, תמיד האמנתי שכל עוד ישנה אפשרות להעניק לילד סיוע משמעותי על ידי הוריו, יש לכך עדיפות מכרעת. יש לכך כמה סיבות שאפרט בהמשך.

אבל, קודם כל, אוסיף שלשמחתי, לאחרונה נערכו מחקרים רבים שמאששים את הטענה הזאת, ומוכיחים שאכן במקרים לא מעטים ישנה עדיפות לטיפול על ידי ההורים, שיקבלו הדרכה מאיש מקצוע כיצד לעשות זאת בצורה מיטבית.

היתרונות של הדרכת הורים על פני טיפול רגשי בילד

לטיפול דרך ההורים ישנם כמה ייתרונות מרכזיים שלא כדאי להקל בהם ראש:

1. כאשר ילד הולך לפסיכולוג או מטפל רגשי, ישנה פגיעה מסויימת (גם אם קטנה) בדימוי העצמי שלו, משום שאם נרצה או לא נרצה – הוא מרגיש שמשהו לא בסדר איתו. 

כמובן, במידה ואין ברירה ונדרש טיפול, לא כדאי לוותר על כך, משום שהייתרונות גדולים על החסרונות. במקרה כזה אפשר לתווך לו את הדברים ולהסביר לו שכאשר מרגישים מצוקה כדאי מאוד להיעזר באיש מקצוע ואין בכך כל בושה, אבל עדיין חשוב לזכור את הקושי המובנה שקיים כאן ולכן כאשר הדבר אפשרי עדיף מאוד שההורים יקבלו הדרכה איך לסייע לילד בעצמם, ובכל מקרה, במידה ושולחים את הילד לפסיכולוג, חשוב מאוד לוודא שהוא בגישה שתומכת במעורבות ההורים בטיפול, והוא משלב מידי פעם פגישות הדרכה עם ההורים.

2. לפסיכולוגים רבים יש נטיה להדיר את ההורים ממה שמתרחש בטיפול, בטענה שהמטופל שלהם הוא הילד, והם רוצים לשמר את האמון המוחלט שלו בהם, כדי שהוא יוכל לשתף אותם בחופשיות ולא לראות אותם כ’סוכנים’ של ההורים. הבעיה היא שזה פוגע במעמד של ההורים בעיני הילד, משום שהוא, במקום לפנות אליהם עם בעיותיו, ‘מסתודד’ עם איש מקצוע. לעומת זאת, הדרכת הורים שנותנת להורים את הכלים כיצד לסייע לילד, פותרת גם בעיה זו, משום שההורים הם הגורם שמגיע לאיש המקצוע, והם הופכים לגורם המסייע, ומעמדם בעיני הילד עולה מאוד.

3. ההורים נמצאים עם הילד בכל יום ויום, בניגוד לפסיכולוג שבדרך כלל נמצא איתו רק שעה בשבוע. לכן, עוצמת השינוי והסיוע לילד תהיה גדולה בהרבה במידה וההורים יקבלו את הכלים כיצד לסייע בעצמם לילד.

מסקנה – ככל הניתן יש להעדיף הדרכת הורים.

לאור הייתרונות המשמעותיים האלה אני ממליץ מאוד להורים לבחון בתחילה את האפשרות לקבל הדרכת הורים בעצמם ורק במידה והדבר אינו מספיק (במידה ותפנו לאיש מקצוע ישר, הוא יוכל לומר לכם זאת במפורש), מומלץ מאוד לקחת את הילד בעצמו לטיפול רגשי אצל פסיכולוג או מטפל רגשי אחר.

באופן הזה תרוויחו פעמיים – גם העצמה של היכולות ההוריות שלכם, כך שתוכלו לסייע לילד הספיצפי שבשבילו פניתם לטיפול ובמקביל ללמוד כיצד להשתמש בכלים הללו גם לטובת הילדים האחרים שלכם, וגם סיוע משמעותי לילד בנוגע לבעיה שאיתה הוא מתמודד, תוך שהוא ירגיש שהוריו הם אלה שסייעו לו, וכתוצאה מכך עוצמת הקשר והאמון שלו בהם, ילכו ויתחזקו. 

הדרכת הורים בירושלים ובבאר שבע

 

מאמרים נוספים בנושא הדרכת הורים

עד כמה לחפור לילד?

מה הטעות הנפוצה ביותר אצל הורים?

 

הקורסים שלנו

הפרטים התקבלו בהצלחה!
ניצור איתך קשר בהקדם

× ווטסאפ
דילוג לתוכן