חינוך ילדים – איך לחסוך חלק גדול מהכעסים והלחץ בחינוך הילדים?

לחץ ודאגה בנוגע לחינוך הילדים

חינוך ילדים משולב לא פעם בלחץ ובדאגה רבה מצד ההורים. מטבע הדברים, בדרך כלל הלחץ מתפתח לכעס ולביקורת, ומכאן קצרה הדרך ליצירת אווירה טעונה וכעוסה עם הילדים. 

אבל, אם בודקים את הגורמים ללחץ הזה, ניתן לגלות שהרבה מהלחץ הזה הוא למעשה מיותר.

למה אני מתכוון?

נניח שהנער המתבגר שלכם מחליט שהוא אינו מוכן לעדכן לאן הוא הולך ומתי הוא מתכוון לחזור. במקום זה, הוא מתעקש לחזור בשעה שנראית לו, מבלי להודיע או לבקש רשות.

ברור שאין לכם ברירה אלא לגרום לכך שהוא יבין שעליו לעדכן אתכם, משום שאתם אחראים לבטחונו, אבל – בכל זאת כשנכנסים לפרטי הדברים, ניתן לגלות שבדרך כלל 90% מהלחץ סביב העניין אינו הכרחי.

מדוע?

נערים רבים נוטים לומר שאינם מסכימים למה שההורים מבקשים. הם אומרים זאת בסגנון נחרץ, ונשמע כאילו ‘אין מצב’ שהם יעשו זאת. לא פעם הם אפילו מאיימים שיפעלו בניגוד לדרישת ההורים.

במצב זה ככל שההורים נלחצים, נפגעים וכועסים, הנער רק מגביר את התנגדותו. אבל, אם ההורה יעצור לרגע, ויזכור שלא כל מה שהילד אומר בצורה נחרצת כל-כך, הוא בהכרח מתכוון לבצע, הם יוכלו לשוחח עם הילד בנחת ובאסרטיביות, ולהסביר לו מדוע חשוב להם שהוא יעדכן איפה הוא ומתי הוא חוזר, ומדוע הם אינם יכולים להתפשר בזה, מתוך האהבה והאחריות כלפיו.

במרבית המקרים, אם ההורים לא יפעלו באופן מתלהם ומאיים, אלא בסגנון של שיחה שהיא גם מכבדת וגם אסרטיבית, הנער יבין בסופו של דבר שעליו להסכים למה שההורים דרושים.

בשלב זה, יש להניח שהנער יפלוט ‘אוף’ כלשהו, וגם כאן, ההורים יכולים לחסוך לעצמם הרבה לחץ וכעס, אם פשוט יכבדו את ‘זכות המחאה’ של הנער,  ולא יצפו ממנו לקבל בשמחה את דרישתם.

דוגמאות נוספות ללחצים מיותרים בחינוך הילדים

הדוגמה שנתתי היא רק אחת מיני רבות. על מנת להמחיש זאת אתן לכם דוגמאות נוספות:

ילד שמרטיב בלילה בגיל 6  –

הורים רבים נלחצים מכך, אבל בדרך כלל זה מיותר לחלוטין, משום שברוב המקרים הוא ייגמל בשלב כלשהו גם אם ההורים לא יעשו כלום בתנאי שלא יופעל לחץ סביב העניין (יש הרבה שיחלקו עלי בכך, אבל מניסיוני בעבודה עם הורים, זה מה שקורה במרבית המקרים. כמובן, אם הוא מגיע לכיתה ג’ ועדיין מרטיב בלילה, אז כדאי בכל זאת לפנות לטיפול, אבל גם זה – בלי לחץ).

נערה מתבגרת שבודקת גבולות בנושא הצניעות – 

גם כאן, הוויתור על הלחץ, והיכולת לשדר קבלה, תאפשר לכם לשוחח עם הנערה באופן יעיל, מבלי שתתפסו כגורם מאיים על חירותה.

וישנן עוד דוגמאות רבות נוספות.

לסיכום: מניסיוני בעבודה עם הורים – רוב הלחץ סביב החינוך הוא מיותר ומזיק, משום שהוא לא מאפשר להורים לפעול בנחת וביעילות.

ככל שתצליחו למעט בלחץ, לראות את הדברים בצורה אופטימית וקלילה יותר (כמובן – מבלי להתעלם או להזניח), כך תוכלו לפעול בנחת ולהשיג תוצאות טובות יותר באווירה רגועה ושליווה.

הקורסים שלנו

הפרטים התקבלו בהצלחה!
ניצור איתך קשר בהקדם

× ווטסאפ
דילוג לתוכן