ליל הסדר – איך להשיג את שיתוף הפעולה של הילדים?

מצוות ליל הסדר - והגדת לבנך

המצווה והמטרה המרכזית של ליל הסדר היא ‘והגדת לבנך’ – כלומר, מצוות סיפור יציאת מצריים, על מנת להעביר את האמונה הישראלית מדור לדור. חז”ל הדריכו אותנו לספר סיפור זה תוך נסיון להחיות ככל הניתן את חוויית גאולת מצריים, עד כדי תחושה ‘כאילו הוא יצא ממצרים’.

חכמי ישראל לדורותיהם הרבו מאוד לתאר את מעלת הלילה הזה, וחשיבות הסדר המדוייק שלו להפנמת האמונה. אבל, כמו תמיד, כשאנחנו מנסים להוריד את האידיאלים הגדולים אל המציאות המעשית, אנחנו נתקלים לא פעם בקשיים. הילדים, שאמורים להיות מרכזו של הלילה, לא תמיד משתפים איתנו פעולה, ומהר מאוד הם מתעייפים ומשתעממים.

על מנת לעורר עניין, ולגרום לילדים להיות פעילים, חשוב מאוד לתכנן מראש את הסדר, במקום להיות מופתעים בכל פעם מחדש. כשמבינים את נקודות ההתמודדות, ניתן להיערך אליהן מראש.

רעיונות לשיפור ההכנה לליל הסדר

ראשית, מומלץ מאוד לערוך שיחה עם הילדים, ולשמוע מהם רעיונות.
שיתוף הילדים בתכנון ישפר את ההיערכות שלנו, וגם יעודד את הילדים ליטול חלק פעיל יותר.

על מנת להגיע מוכנים לסדר, כדאי מאוד שהילדים ישנו שנת צהריים ביום שלפני. ילדים לא תמיד מצליחים להירדם ביום, ולכן כדאי מאוד לקבוע שעה שבה כל בני הבית יילכו לישון לקראת הסדר, משום שאז הבית ייעשה שקט ומרבית הילדים יוכלו להירדם. לאלו שלא ירצו לישון, כדאי להמליץ שבכל זאת ינוחו במיטותיהם, על מנת לצבור כח ולא להפריע לאחרים שרוצים לישון.

לגבי האוכל במשך היום ישנן הלכות ברורות, על מנת שנגיע לאכול את המצה לתיאבון, אבל עדיין ניתן לדאוג לכך שהילדים לא יהיו רעבים עד שנגיע בפועל לאכילת המצה. ילד רעב מתקשה להתרכז ולשלוט בהתנהגותו, וזה בודאי לא ייתרום לשיתוף הפעולה ולאווירת הסדר.

לגבי הסדר עצמו – מעיון בהלכות הסדר ניכר שחז”ל רצו לגרום לכך שהילדים יישאלו, ואנחנו יכולים ללכת בדרכם ולעודד את השאלות, משום שהדבר גורם לילדים להיות שותפים ופעילים. דרך טובה לעשות זאת, היא לחלק נקודות או ממתק (עדיף קטן, כמו למשל שוקולד-צ’יפס), עבור שאלות, לפי המתכונת הבאה: שאלה שהילד שואל – נקודה אחת, שאלה שהוא שואל ואבא לא מצליח לענות – שתי נקודות, ובמידה והילד מצליח למצוא את התשובה – שלוש נקודות. הייתרון של שיטת הניקוד הזאת, היא שהילדים צריכים להקשיב גם לתשובה, ולא רק לשאול ולמהר להתעסק בלעיסת הפרס.

שיטה נפוצה נוספת לשתף את הילדים בסדר, היא לומר להם להכין מראש הצגות.
ההצגות יוצרות עניין נוסף, ומעוררות את הילדים.
תוך כדי ההצגה, האבא יכול לשאול את הדמות המציגה שאלות על ההגדה.
לדוגמא: ילד שמציג יהודי שעובד במצריים, יכול להישאל על אופי עבודתו,
היכן הוא ישן, ומתי הוא פוגש את משפחתו.
כשהילד עונה, על פי מדרשי חז”ל, אנחנו למעשה עוסקים ביציאת מצריים, אבל בצורה חווייתית יותר.

הכי חשוב – לא ליצור אווירה של לחץ סביב שולחן הסדר

הרבה פעמים, דווקא הרצון לעשות את הסדר באופן הטוב ביותר האפשרי, יוצר לחץ רב. הלחץ שלנו כמבוגרים, משפיע על הילדים מאוד, וגורם להם להיות עצבניים יותר וקשובים פחות.

האווירה צריכה להיות נעימה, כמו בני חורין אמיתיים, ששמחים ביציאתם מהעבדות והלחץ של פרעה, לחירות גמורה. מבלי משים, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מעבירים בדיוק את התחושה ההפוכה, ובכך לפגוע במטרה העיקרית של ליל-הסדר.

לסיכום – תכנון מוקדם ומחשבה על כל פרט, יועילו מאוד ליישם את כל הדברים הללו, ולזכות לסדר פסח עם ערך פנימי וחינוכי אמיתי.

הקורסים שלנו

הפרטים התקבלו בהצלחה!
ניצור איתך קשר בהקדם

× ווטסאפ
דילוג לתוכן