טיפים לחינוך ילדים – איך להשתמש בהם באופן מיטבי?

טיפים לחינוך ילדים – מועיל או מיותר?

הורים רבים מחפשים טיפים לחינוך ילדים שיועילו להם לקדם את ילדיהם על הצד הטוב ביותר. לא פעם ההורים קוראים ספר טוב או נחשפים לשיטה מבטיחה כלשהי, וממהרים לנסות אותה עם ילדיהם. מטבע הדברים, יש מקרים בהם התוצאות הן טובות ולעתים זה לא כך. אבל, בין אם התוצאות טובות ובין אם לא, מרבית ההורים אינם מפיקים את התועלת המלאה ממספר סיבות שחשוב מאוד להכירן, על מנת שתוכלו ליישם את הטיפים שאתם מקבלים על הצד הטוב ביותר לטובת חינוך הילדים שלכם.

על מנת לסייע ביישום הטיפים, אמנה כאן את הסיבות הנפוצות שמכשילות את היישום.

סיבה ראשונה: העדר עקביות ביישומם של טיפים לחינוך ילדים

הורים רבים נוטים להתלהב משיטה מסוימת עליה הם קראו, ולמהר ליישמה מספר פעמים. אבל, גם כאשר הם רואים תוצאות טובות, רבים אינם משמרים את הדברים באופן עקבי, אלא שומעים טיפים נוספים ועוברים ליישמם, כאשר הם שוכחים את הטיפ שעבד.

הדבר גורם לכך שמהר מאוד נוצרת תחושה שהעצות אינן מועילות, משום שכל דבר יוצר רק שינוי קוסמטי, אבל לא ממשיך. באופן הזה ההורים נוטים לוותר על השיטות ולחזור לפעול לפני האינסטינקט הראשוני שלהם. רבים מהם יתייחסו מעתה למושג טיפים לחינוך ילדים בציניות רבה, למרות שייתכן מאוד שאם היו ממשיכים ליישם בעקביות הם היו רואים בכך תועלת רבה.

לכן, אם שמעתם טיפ חדש וראיתם שהוא עובד לכם, המשיכו לשכלל אותו ולהטמיע אותו בשגרת הבית, לפני שאתם עוברים ליישום תכנים חדשים. ככל שתטמיעו טוב יותר את הדברים שעובדים, כך השינוי שתראו יהיה מהיר וקבוע יותר.

סיבה שניה: העדר התאמה אישית של הטיפים לילד

כידוע לכל בעל ניסיון, חינוך אינו עניין למתכונים או מרשמים, אלא נדרשת התאמה אישית של התכנים לכל ילד בפני עצמו. טיפים לחינוך ילדים יכולים להתבסס על חכמה רבה, אבל אינם כוללים התייחסות אישית לילד הספיציפי שלגביו אתם זקוקים לעצה. לכל ילד יש אישיות בפני עצמה, ומה שמועיל עם האחד יכול להזיק עם השני.

ההגדה של פסח ממחישה זאת באופן מופלא בכך שהיא מתאימה את סיפור יציאת מצרים לכל בן לפני מצבו – לחכם שמתעניין ומעמיק, לרשע שמקשה בהתרסה, לתם שרוצה להיות בעניינים אבל זקוק למסרים פשוטים, ולזה שאינו יודע לשאול, שיש לעורר את ההתעניינות שלו בדרכים מוחשיות יותר שקרובות לעולמו.

לכן, גם אם פגשתם שיטה שעובדת עם אחד מילדיכם, היא לא בהכרח תעבוד גם עם האחרים. זו הסיבה שכאשר אני נשאל בתהליכי הדרכת הורים שאני זוכה לעשות בקליניקה שלי, באיזו שיטה אני עובד, אני עונה שאני לא עובד בשיטה אחת ספיציפית, אלא מנסה לגבש ‘ארגז כלים’ רחב ומגוון ככל האפשר, על מנת שאוכל לסייע לכל מקרה בהתאם להורים ולילד שמדובר בו.

מצד שני, גם אם העצה שקיבלתם לא מתאימה לילד שאיתו ניסיתם אותה, זה לא בהכרח אומר שזה לא יתאים לילדים האחרים. זו הסיבה שחשוב לשמוע הרבה טיפים לחינוך ילדים, כדי להצטייד ב’ארגז כלים’ מגוון, ולהתאים לכל ילד את הדרכים המתאימות לו.

סיבה שלישית: יישום חלקי ולא מדוייק

במידה וניסיתם משהו שהיה נראה לכם הגיוני ונכון, אבל הוא לא עבד עם הילד שלכם, לא כדאי למהר ולפסול את הדברים, אלא חשוב לוודא קודם כל שביצעתם את הדברים באופן מדוייק על פי ההנחיות. הסיבה לכך היא שלעתים קרובות מוותרים על פרט מסויים, וזה עושה את כל ההבדל.

לדוגמה: לעתים אנחנו נדרשים להפעיל תהליך משמעתי מסויים עם אחד הילדים, אבל דווקא אז מאוד מאוד חשוב לעשות את הדברים באופן לא כוחני, על מנת להמחיש לילד שהדברים אינם נעשים נגדו, אלא מתוך התנגדות להתנהגות. הרבה פעמים הורים מבצעים את ההדרכה המעשית, אבל שוכחים את החשיבות של האווירה שמתוכה הדברים נעשים. לכן, לפני שאתם פוסלים הדרכה מסויימת או טיפ שקיבלתם, וודאו שביצעתם את ההוראות במלואן.

זה הייתרון של תהליך הדרכת הורים מונחה, שבו אתם יכולים לא רק לשמוע עצות, אלא גם לחזור אל ההדרכה לאחר שניסיתם ולהבין יחד מה עבד טוב ומה לא עבד וכיצד ניתן לשפר את הדברים.

סיבה רביעית: קריאת הטיפ בעין סלקטיבית

כאשר אנחנו שומעים משהו חדש שלא שמענו קודם, יש לנו נטייה לצרף אותו לכל מה ששמענו לפני כן וזה מקשה עלינו לשמוע את החידוש שיש בדבר.

זו הסיבה שאנשים שונים יישמעו את אותם טיפים לחינוך ילדים, אבל כל אחד ישמע משהו אחר. כל אחד שומע את הדברים שמתאימים למה שהוא חושב עד כה.

התופעה הזאת היא אחת הגורמים לקושי של אנשים להשתנות. לכן, על מנת שנוכל להתחדש, להתקדם ולקבל דברים חדשים, חשוב מאוד להיפגש עם התוכן החדש במלואו, ולנסות לבדוק לא רק כיצד הוא מתאים לכל מה שחשבתי עד עכשיו, אלא גם מה הדבר החדש שאני יכול ללמוד כאן.

סיבה חמישית: שימוש בטיפים בזמן שנדרש טיפול מעמיק יותר בבעיה

כאמור, כבודם של טיפים לחינוך ילדים במקומו מונח, אבל חשוב לזכור שטיפים הם רק טיפים. במקרים של בעיות מהותיות, או מערכות יחסים שעלו על שירטון, יהיה קשה מאוד לתקן את המצב על ידי טיפים טובים ככל שיהיו.

לכן, במידה והבעיה שאיתה אתם מתמודדים מורכבת או מתמשכת, אני ממליץ להיעזר באיש מקצוע, ולא להסתפק בטיפים. ככל שתקבלו טיפים טובים, אין תחליף לליווי מקצועי שמאפשר לכם ליישם את הדברים באופן מיטבי, להימנע מטעויות, ולתקן טעויות שכבר נעשו.

לסיכום

חשוב מאוד ללמוד תכנים על חינוך ילדים, ולהתחדש כל הזמן עם דרכים נוספות כיצד ליצור קשר בריא ומועיל עם הילדים שלנו, אבל חשוב שלא לדלג מדבר לדבר, אלא ללמוד כל דבר לעומק וליישם אותו בצורה מיטבית, על מנת שתפיקו את המיטב מכל התכנים שאתם לומדים

הקורסים שלנו

הפרטים התקבלו בהצלחה!
ניצור איתך קשר בהקדם

× ווטסאפ
דילוג לתוכן