תשובה לשאלה על בעל הסובל מהפרעת קשב וריכוז

שאלה:

בעלי מתקשה מאוד לעמוד בזמנים. פעמים רבות הוא אומר לי שיחזור בשעה מסוימת וחוזר לאחר כשעתיים וזאת גם לאחר תזכורות חוזרות ונשנות מצידי. הוא מתקשה להתארגן גם עם התחייבויות וסידורים שונים שהוא מבטיח לי שיעשה. אני מרגישה תיסכול רב, וחוסר מוטיבציה להשקיע בקשר. כשאני מחכה לבעלי שעות על גבי שעות יוצא לי כל ה’מיץ’.יש לציין שמלבד הדברים האלה, הוא בעל מאוד איכפתי ואוהב, ובכל פעם שהוא מאחר, או שוכח, הוא מרבה להתנצל ולהבטיח שהדבר לא יישנה. אך שוב ושוב הדברים חוזרים על עצמם, ובכל פעם יש לו סיבות אחרות וחשובות.. באופן כללי, הוא מתקשה לחיות ע”פ סדר יום קבוע ומאורגן ולהכנס לסדר קבוע דבר שמפריע מאוד לנהל חיים נורמלים. גם עובדה זו מביאה אותי הרבה פעמים לכעס ומריבות. כאשר אנחנו משוחחים, קשה לו גם להיות קשוב לאורך זמן לדברים שלי. הוא ‘קופץ’ מנושא לנושא וקשה לנהל איתו שיחה רציפה. גם עובדה זו מביאה להרבה כעס ותסכול.

תשובה:

את מתארת בעל אוהב ומתחשב, אך יחד עם זאת הוא מתקשה מאוד בארגון הזמן והמטלות. בנוסף, את אומרת שקשה לנהל איתו שיחה, משום שהוא אינו מצליח להתרכז.

אינני יכול לאבחן על סמך הנתונים שציינת, אבל בהחלט ייתכן שבעלך סובל מהפרעת קשב וריכוז. הערכה זו תתחזק, אם התסמינים שאת מתארת, ליוו אותו גם בילדותו.

רבים אינם יודעים שהפרעת קשב – ADHD, אינה נחלתם של ילדים בלבד. תסמינים של ההפרעה ממשיכים גם אל הבגרות, ומפריעים לאדם במגוון תחומים, כמו למידה, יחסים בין-אישיים, מימוש יכולותיו המקצועיות ובודאי גם בזוגיות.

אמנם, במקרים רבים, אנשים עם הפרעת קשב, הם בעלי כישרונות מגוונים, ורגישות אנושית מיוחדת. אבל הם מתקשים לממש את היכולות האלה, ולכן למעשה, ביצועיהם נמוכים יחסית.

לא מעט מתסמיני ההפרעה, עלולים ליצור חיכוכים בזוגיות:

• שכחה של מטלות.

• קושי בקביעת סדרי עדיפויות – האדם ‘נשאב’ לנושא בו הוא עוסק, ודוחה דברים חשובים יותר.

• קושי בארגון הזמן – ריבוי איחורים.

• התנתקויות במהלך שיחה.

• קושי בניהול רגשות – התפרצויות כעס.

• בעיות ארגון וסדר.

אז מה עושים?

ראשית, אנשים שסובלים מכמה מהתסמינים הללו, חשוב שיפנו לאבחון במכון המתמחה באבחון וטיפול במבוגרים בנושא קשב וריכוז.

במסגרת זאת, אנסה להביא מספר דגשים שיכולים לסייע בשיפור הקשר הזוגי וההתמודדות עם ההפרעה:

ראשית, חשוב להבין שהבעל אינו מתכוון להכעיס, אלא סובל מקושי אובייקטיבי, שמסבך לא מעט גם את חייו שלו.

על מנת לחדד הבנה זו, ולשפר את איכות החיים הזוגיים, חשוב להקפיד על תקשורת קבועה ואיכותית. כמובן שעניין זה חשוב לכל זוג, אבל הוא חשוב שבעתיים לזוג שמתמודד עם הפרעת קשב.

בני זוג שידברו על הקשיים והתסכולים, יימצאו דרכי התמודדות, אבל אם יחששו מלדבר, עלול התסכול להיצבר ולהזיק.

את השיחות יש לנהל במקום פנוי מגירויים מסיחים, כדי לאפשר ריכוז מלא. במידה ומתלהט ויכוח, כדאי לעוצרו, ולהמשיך לשוחח מאוחר יותר, בצורה רגועה. במקרים רבים, הפרעת הקשב מטבעה יוצרת קושי בהקשבה ממושכת, ולכן חשוב להעביר את המסרים בצורה ברורה ותמציתית. בקשי מבעלך להקשיב לדברים, ולהגיב רק אח”כ. הסבירי לו שאת מתארת לעצמך שיש לו מה לומר על הדברים, אבל חשוב לך שיישמע אותך קודם. יחד עם זאת, חלקי את המסר ל’פרוסות’ קטנות, ואל תצפי ממנו להקשיב ל’נאום’ של חצי שעה.

זוגות לא מעטים, מתקשים ליצור תקשורת כנה ויעילה, ובמקרים כאלה חשוב לפנות למטפל זוגי שהתמחה בזוגיות עם הפרעת קשב וריכוז, על מנת שיסייע לכם לפתח תקשורת יעילה יותר, ולארגן מחדש את החיים הזוגיים.

בנוסף, חשוב לזכור שזוגיות היא מערכת יחסים של שותפות והדדיות – כשם שהבעל מתמודד עם ההפרעה, וזקוק להכלה רבה מצד אשתו, כך גם לאישה ישנה התמודדות לא קלה, וחשוב שבעלה יהיה קשוב לקשייה, מתוך הבנה ואכפתיות.

בנוסף, אפשר לנסות למצוא פיתרונות מעשיים, שיקלו על תסמיני ההפרעה, כגון עריכת רשימת משימות, במקום בולט בבית, אשר תסדר את הדברים, ותקל על הבעל לארגן את זמנו.

גם בחלוקת המטלות ביניכם, כדאי שתקחו בחשבון את ההפרעה. לדוגמא: לא מומלץ שאדם שסובל מהפרעת קשב וריכוז, יהיה ‘מנהל החשבונות’ הביתי, אבל בהחלט ייתכן שבתחום היוזמה ותכנון החופשה והפעילות המשפחתית, הוא יכול לתרום מכישוריו. אנשים רבים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, ניחנו ביצירתיות מיוחדת, דווקא משום שהם אינם חלק מה’ריבוע’ והשבלונה של האנשים המאורגנים והמסודרים. אני מניח שכל זוג יכול למצוא את הכישרונות שמאפיינים כל אחד מהם, ולחלק את המטלות לפי כישרונות אלה.

במידה והדברים אינם עוזרים, ייתכן שאתם זקוקים להכוונה עמוקה יותר, ואז חשוב שתימצאו מטפל זוגי שהתמחה בהפרעת קשב וריכוז, באיזור מגוריכם, על מנת שיסייע לכם בכך.

לסיכום: אני מאמין שהפרעת קשב וריכוז אינה צריכה לפגום באיכות החיים הזוגית, ובמקרים רבים ניתן לגלות שביחד עם חסרונותיה, יש בה גם ייתרונות לא מעטים.

 

הקורסים שלנו

הפרטים התקבלו בהצלחה!
ניצור איתך קשר בהקדם

× ווטסאפ
דילוג לתוכן